X
Santip Santip Bekijk Santip artikelen
Nivo Nivo Bekijk Nivo artikelen
Vakpublicaties Vakpublicaties Bekijk vakpublicaties
Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven nieuwsbrief

Niet alleen technisch advies
maar tevens een sparringpartner
en vertrouwenspersoon

Elektrisch rijden in 2018?

NIVO 2018-44

Mede door de gunstige fiscale regels is de elektrische auto niet meer weg te denken uit het straatbeeld. En toch
wordt het vanaf 2019, voor “dure” elektrische auto’s, minder voordelig om een elektrische auto van de zaak te rijden.
De overheid wil namelijk deze voordelen voor elektrisch rijden beperken.

Aanschaf vanaf 2019

Vanaf 2019 moet u namelijk voor een ‘dure’ elektrische auto van de zaak een hogere bijtelling voor het privégebruik
toepassen. Als de auto duurder is dan € 50.000,-, geldt er voor het meerdere een bijtelling van 22 i.p.v. 4%.
Zie hierbij een simpel rekenvoorbeeld:

De bijtelling voor een auto van € 110.000,- bedraagt v.a. 2019

€ 50.000,-

x   4%

€   2.000,-

€ 60.000,- (€ 110.000,- -/- € 50.000,-)

x 22%

€ 13.200,-

Totale bijtelling

 

€ 15.200,-

Maar daar blijft het waarschijnlijk niet bij. Voor nieuwe elektrische auto’s aangeschaft vanaf het jaar 2021 geldt,
zoals het er nu uitziet, ook de “normale” bijtelling van 22%. Maar het kan (goed) zijn dat daar te zijner tijd weer
nieuwe gunstigere regelgeving komt.

Bijtelling vijf jaar vast.

De bijtelling die geldt op het moment van aankoop van de auto, geldt in principe voor vijf jaar. Dat geldt ook voor
elektrische auto’s. Als u dus in 2018 nog een “dure” elektrische auto koopt, dan geldt de lage bijtelling van 4% in
principe tot en met 2023.

Tweedehands elektrische auto.

De bijtelling voor een auto van de zaak is gebonden aan het kenteken. Tussentijdse verkoop is hierop niet van invloed.
Dit betekent dat als u een gebruikte elektrische auto koopt, u de lage bijtelling overneemt. Let op. Dan is het wel van
belang hoelang de resterende periode van de lage bijtelling nog duurt. Ga dat goed na!

Overige kosten.

Voor een volledig elektrische auto betaalt u nu geen motorrijtuigenbelasting. Dit blijft waarschijnlijk zo tot 2021.
 Voor een plug-inhybride betaalt u nu de helft van de normale motorrijtuigenbelasting en ook dit blijft waarschijnlijk
zo tot 2021. Vanaf 2021 is er voor alle elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting verschuldigd, ook als ze vóór 2021
zijn aangeschaft.

Voor volledig elektrische auto’s betaalt u bij aanschaf geen bpm. Ook dit blijft waarschijnlijk zo tot 2021.

Conclusie

Als u van plan bent een “dure” (meer dan € 50.000 cataloguswaarde) elektrische auto aan te schaffen, dan kunt u
dat het beste nog in 2018 doen. U profiteert dan in principe nog tot 2023 van de lage bijtelling van 4%. Maar laat u
goed voorlichten over de totale kosten van een elektrische auto. Daarbij spelen ook zaken als kosten voor regulier
onderhoud, verzekeringen, een oplaadpaal en de uiteindelijke restwaarde een rol. Bij lease zijn dit laatste aspecten
natuurlijk voor risico van de leasemaatschappij.

Mocht u dit financiële plaatje goed in beeld wensen te krijgen, kunt u altijd Santax benaderen.

Succes met over overpeinzen.